컨텐츠영역 fnctId=material,fnctNo=0 미중 전략적 경쟁 시대 중국과 남북한의 ‘일대일로’협력 가능성 연구 항목 저자 이상만(경남대학교 극동문제연구소 부교수 · 중국연구센터장) 일련번호 『韩中社会科学研究』,第21卷4号,2023. 10. 30.PP.9-36. 발행일 자료보기 이 논문은 미중 전략적 경쟁 시대에 중국과 남북한의 ‘일대일로’ 협력 가능성을 탐구하는 것이다. 중국의 ‘일대일로’ 구상이 발표된지 10년이 지났다. 국제정세를 살펴보면 미국 바이든 정부가 인도태평양 전략을 출범하였고 대북제재도 지속하고 있다. 중국은 ‘일대일로’ 협력 국가들과 국제적 표준화를 추구하면서 협력 프로젝트들도 추구해왔다. 한국의 윤석열 정부는 중국과 ‘일대일로’와 관련된 전략적 접근을 하지 않고있다. 또한 북한도 중국과 ‘일대일로’ 협력 각서를 체결하지 않고 중국과 일정한 거리감을 유지하고 있다. 북한은 ‘일대일로’ 구상이라 칭하지 않고 ‘하나의 지대, 하나의 길’ 이라고 하면서 적극적으로 가입하지도 않았다. 미중 전략적 경쟁 배경에서 살펴보면 단기적으로 중국과 남북한의 ‘일대일로’ 협력 가능성은 적지만 장기적으로 살펴보면 교통연결 및 인프라 건설에서의 협력 가능성이 있다. This paper explores the possibility of BRI cooperation between China and the two Koreas in the era of strategic competition between the U.S. and China. In the international situation, the U.S. Biden administration launches its Indo-Pacific strategy. Sanctions against North Korea will also be implemented. It has been 10 years since China’s BRI was proposed. China has also pursued cooperation projects while pursuing international standardization with BRI partner countries. South Korea’s Yoon Suk Yeoln government has no BRI strategic connection with China. North Korea has not signed a BRI cooperation memorandum with China. Maintain a sense of distance. North Korea does not call it a “One belt, One Road” initiative, but a “one zone, one road.” In the background of strategic competition between the U.S. and China, there is little possibility of BRI cooperation between China and the two Koreas in the short term. In the long run, there is a possibility of cooperation in transportation connection and infrastructure construction. 논문링크: https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART003010270